کانال انتقال هوا و انواع آن

بازدید: 561 بازدید
کانال هوا

تجهیزات انتقال هوا از شامل محصولات متنوع با کاربردی متفاوت و حتی محل هایی متفاوت نسبت به هم دارند. ما در اینجا به اختصار به یکی از محصولات پرکاربرد انتقال هوا یعنی کانال انتقال هوا می پردازیم.

یکی از اصلی ترین تجهیزات انتقال هوا و پر کاربردترین محصولی که می توان نام برد کانال های انتقال هوا می باشد. در سیستم های هوارسانی چه در برگشت هوا و چه در رفت هوا کانال هوا یکی از اصلی ترین اجزا می باشد. این کانال ها به صورت چهارگوش و گرد بسته به مکان نصب قابل ساخت می باشد. جنس ورق کانال ها از معمولا ودر اکثر مواقع گالوانیزه می باشد و بنا به محل نصب وارونه با ضخامت های مختلف تولید و عرضه می گردد.

کانال انتقال هوا

در انشعابات فرعی در برخی از پروژه ها از لوله های فلکسی بل نیز استفاده می شود که خود این محصول معقوله ای جداگانه دارد و از متریال مختلفی قابل ساخت و تولید است. برای انشعابات فرعی که با لوله فلکسی بل انتقال هوا صورت می گیرد یا لوله ها به پلنیوم باکس و یا به دمپر چهارگوش نصب می گردد.

با توجه به گستردگی این محصول از نوع متریال و مشخصات فنی توانستیم مقدار کمی اطلاعات در اختیار شما قرار دهیم.

کانال هوا چهارگوش

کانالهای هوا چهارگوش از نسل اول کانال های تهویه می باشند. به علت اینکه این نوع محصول به صورت سنتی تولید و عرضه می گردد دارای مشکلات فراوانی است. یکی از معایب این کانال ها در قدیم عایق کردن  با استفاده از پشم سنگ یا پشم شیشه  بود که با توجه به منافذ موجود در کانال های چهار گوش باعث مشکلات تنفسی و پوستی می شد. البته با آمدن عایق های الاستمری این مشکل بر طرف شد اما هزینه بالای این عایق یکی از معضلات دیگر در این حوضه بود که کمتر کارفرمایی در ابتدا تن به این هزینه بالا می داد.

باتوجه به اینکه این کانال ها باید بصورت کشویی به هم متصل شوند ضربات چکش به بدنه باعث می گردد گالوانیزه روی ورق آسیب ببیند ودر طولانی مدت زمانی که در معرض رطوبت قرار می گیرد کانال زنگ بزند و مشکلات فروانی بوجود آورد.

کانال هوا چهارگوش

کانال هوا گرد

از مزیتهای کانال گرد نسبت به کانال چهارگوش این است که سطح کمتری از فضا را اشغال می کند. ولی باید نظر داشت که کانال گرد را در هر فضایی نمی توان استفاده کرد. سرعت انتقال هوا در کانال های گرد بالاتر از کانال های چهارگوش می باشد و افت فشار پایین تری نیز نسبت به کانال های چهار گوش دارد. از مزایای دیگر کانال های گرد هوا کاهش صدای کمتر نسبت به مدلهای چهار گوش می باشد. کانال های گرد را می توان بصورت انبوه تولید و در انبار نگهداری کرد. اما معایب کانال هوای گرد هم هزینه بالا تولید و سرعت نصب بیشتر نسبت به کانال چهار گوش و تعمیرات سخت این محصول است.

کانال هوا گرد

جنس ورق کانال های انتقال هوا معمولا و در اکثر مواقع گالوانیزه می باشد و بنا به محل نصب و مکان نصب با ضخامت های مختلف تولید وعرضه می گردد. در انشعابات فرعی در برخی از پروژه ها از لوله های فلکسی بل نیز استفاده می شود که خود این محصول مقوله ای جداگانه دارد و از متریال های مختلفی قابل ساخت و تولید است.

کانال هوا پیش ساخته

در چند سال اخیر کانال هایی با عنوان کانال پیش عایق در سیستم های تهویه مرسوم گردیده است که این نوع کانال ها با توجه به سبک بودن و عایق بودن و نصب آسان جایگزین مناسبی حدود ۵۰ درصد برای کانال های فلزی بوده است. البته این نوع کانال ها معایبی نیز دارد که هنوز نتوانسته به صورت کامل خود را جایگزین کانال های فلزی قرار دهد. از مزایای کانالهای پیش عایق ساخت و نصب سریع این محصول می باشد. با توجه به سبک بودن این محصول امتداد این کانال در طولهای بلند از دیگر مزایای کانال های پیش عایق می باشد.  می توان گفت کانال های پیش عایق هوا نسبت به کانال های گرد و چهار گوش برتری نسبی بیشتری دارد.

 

به این مطلب امتیاز بدهید

5 / 5. 1

اولین نفر امتیاز بدهید

دسته‌بندی آموزشی و مهندسی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//