دریچه تامین هوا

دریچه تامین هوا

دریچه تامین هوا، یک قسمت از سیستم تهویه مطبوع است که برای انتقال و جریان هوای تازه به داخل ساختمان استفاده میشود. این دریچه ها در دیوارها یا سقف ها نصب می شوند و قابلیت باز و بسته شدن دارند. نقش اصلی دریچه ها این است که به میزان و جهت جریان هوا در سیستم تهویه مطبوع کنترل کنند. با توجه به مبحث هفده مقررات ملی ساختمان جهت تامین هوای تازه این دریچه از الزامات ساختمان ها است، و نمی توان بصورت سلیقه ای عمل کرد و آن را حذف کرد.

دریچه تامین هوا چیست؟

همانطور که از اسم این دریچه ها پیداست، برای تامین هوای تازه در ساختمان‌ها از این نوع دریچه استفاده می گردد. در ساختمانها به علت استفاده از پنجره های دوجداره نیاز است شکافی روی دیوار به سمت بیرون ایجاد شود تا بتوان هوای بیرون از ساختمان را به داخل هدایت کرد. از این رو بر روی این شکاف از بیرون ساختمان و از داخل یک دریچه تعبيه می گردد. این دریچه ها  را در برجها معمولا در ورودی های آپارتمان بالای سر درب ورودی نصب می کنند.

مورد استفاده دیگر این دریچه ها در بیمارستان ها جهت تبادل هوای تازه، در اتاق ژنراتور برای تامین هوای تازه اتاق ژنراتور، و… میباشد. در مجموع، دریچه های تامین هوا نقش مهمی در جریان دادن هوا به سیستم تهویه مطبوع دارند و به بهبود کارایی و راحتی در داخل ساختمان کمک می کنند.

دریچه تامین هوای تازه

جنس ساخت دریچه های تامین هوا ساختمان

جنس دریچه های تامین هوا ساختمان از آلومینیوم، استیل،آهن، و پلاستیک می باشد. بسته به اهمیت مکان نصب از متریال مختلف استفاده می گردد. پیشنهاد می گردد در نمای ساختمانها از دریچه های گرد باران گیر پشت توری استفاده گردد، تا هم جریان مناسبی از هوا منتقل گردد، و هم در زمانی که باران می بارد قطرات باران به داخل نفوذ پیدا نکند.

شکل دریچه تامین هوای تازه بسته به نظر معماری هم می تواند به صورت مقطع گرد و هم چهار گوش باشد. همچنین این دریچه ها می توانند دارای انواع مختلفی باشند، از جمله دریچه های ساده با پره های ثابت تا دریچه هایی با پره های قابل تنظیم و مکانیزم های اتوماتیک. همچنین، دریچه ها می توانند به شکل های گرد و چهارگوش تولید گردند.

ابعاد دریچه تامین هوا

ابعاد دریچه های تامین هوای تازه معمولا در شکل گرد از سایز 10، 15، 20، 25 و 30 سانتی متر استفاده می گردد. همچنین در دریچه های چهار گوش از سایز ۱۰*۱۰ تا ۳۰*۳۰ سانتی متر استفاده می شود.

البته در اتاق های ژنراتور یا بیمارستانها و یا موتورخانه ها سایز این دریچه ها کاملا متفاوت است و قیمت این محصولات هم کاملا متغیر می باشد.

ابعاد و اندازه دریچه های هوای تازه از سایز ۱۰*۱۰ تا۳۵*۳۵ در دریچه های چهارگوش و در دریچه های گرد نیز از سایز قطر ۱۰سانت تا قطر ۳۵ سانت انتخاب مناسبی برای این نوع محصول می باشد.البته این بدان معنی نیست که سایز های بزرگتر مورد استفاده قرار نمی گیرد، مرسوم این دریچه ها سایز های ذکر شده است.

ابعاد دریچه تامین هوا

قیمت دریچه تامین هوا

قیمت دریچه هوا تازه براساس سایز و متریال ساخت متغیر است. این محصول می تواند از جنس پلاستیکی یا آلومینیومی و یا حتی آهنی باشد. برای اطلاع کاربران گرامی چند مثال در ادامه آورده شده است.

یک دریچه تامین هوا گرد پلاستیکی با کیفیت معمولی سایز ۱۰ سانتی متر قیمتی برابر با ۲۵ هزار تومان، و هر عدد ۵۰ هزار تومان با جنس آهن در سایز ۲۰ سانتی متر تا هر عدد ۵۰۰ هزار تومان در سایز ۳۵ سانتی متر با متریال استیل متغیر است. ولی بازه قیمت مناسب برای این دریچه ها از قیمت 100 هزار تومان در سایز کوچک با جنس آلومینیوم تا سایز ۳۰ آلومینیوم  با قیمت ۳۰۰ هزار تومان است. پس در نتیجه بر حسب بودجه ای که پروژه در نظر می گیرد جنس دریچه انتخاب می گردد.

برای مشاوره، قیمت و انتخاب درست و قیمت مناسب انواع دریچه ها تامین هوای تازه ساختمان، پیشنهاد می گردد شرکت پخش نیرو تماس بگیرید.
  تلفن: 76264858-021

نکاتی درباره خرید دریچه هوای تازه

از مواردی که در خرید دریچه تامین هوا برای ساختمان مهم می باشد این است که حتما این محصول چه در مقطع گرد و یا چهار گوش پشت توری باشد تا از ورود حشرات جلوگیری گردد. از نکات مهم دیگر در انتخاب این محصول نوع شکل ظاهری این دریچه ها است که باید پره ها یا پرس جلوی عبور باران و باد را بگیرد و اصطلاحا باران گیر و بادگیر باشد، که مانع ورود هوا به صورت مستقیم شود.

انواع دریچه تامین هوا تازه

در ادامه به انواع دریچه های تامین هوا ساختمان اشاره می کنیم.

دریچه پادری دو قاب آلومینیومی

این محصول جهت تبادل هوا در پایین درب مورد استفاده قرار می گیرد.این محصول شامل دو قاب است که در یک قاب پره های U شکل جاگذاری می شود تا هم تبادل هوا صورت گیرد و هم داخل اتاق دیده نشود. قاب دیگر هیچ گونه پره ای ندارد و بصورت نر و مادگی در ضخامت درب جاگذاری می شود. فقط باید دقت داشت در مورد استفاده از این محصول ضخامت در حتما باید بالای ۴ سانتی متر باشد.استفاده از این محصول اغلب در محیط های بیمارستانی است و می توان رنگ دریچه را نیز با درب همسان نمود.

ورق شبکه نما

این محصول از جنس آلومینیومی و آهن و پلاستیک ساخته می شود. پانچ های روی این ورق جابه جایی و انتقال هوا را انجام می دهند و از لحاظ قیمت یکی از گزینه های مناسب است. البته باید دقت داشت تا طول و عرض ۳۵ سانتی متر گزینه مناسبی جهت تامین هوای تازه ساختمان است.

دریچه گرد زنبوری پشت توری

این محصول از جنس آلومینیومی ساخته می شود و از سایز ۱۰ سانت به صورت ۲ اینچ ۲اینچ تا سایز ۵۰ سانت موجود می باشد. توری پشت این محصول باعث می شود تا از عبور حشرات به داخل ساختمان جلوگیری شود.

انواع دریچه تامین هوا ساختمان

لوور آلومینیومی

این محصول یکی از دریچه های تامین هوا صنعتی می باشد، که جلوی هوا سازها و اتاق های دیزل ژنراتور، برای تامین هوای تازه دستگاهها موجود قرار می گیرد. جنس این محصول از آلومینیوم و آهن با پوشش رنگ الکترواستاتیک است. ضخامت ورق این محصول حداقل از یک میلیمتر می باشد. در صورت نیاز پشت این لوورها می توان بردسکرین یا فیلتر آلومینیومی قرار داد.

دریچه خطی ۳۰ یا صفر درجه پشت توری

این دریچه  نیز یکی از محصولات دیگر جهت تامین هوای تازه در ساختمان می باشد. در این نوع دریچه ها با توجه به اینکه پشت توری است می توان فواصل بین خط ها را بیشتر کرد تا انتقال هوای بهتری برای ساختمان ایجاد گردد. فریم این محصول از ۲.۲ تا ۱۰ سانتی متر قابل تولید می باشد.

دریچه مشبک زنبوری با توری

از دیگر محصولات که مناسب برای تامین هوای تازه ساختمان است، دریچه زنبوری پشت توری چهارگوش است. جنس این دریچه آلومینیومی با پوشش رنگ الکترواستاتیک است. عرض فریم این دریچه از ۲.۲ تا ۱۰ سانتی متر موجود می باشد. از این رو عرض قاب دریچه را ذکر می کنیم تا با توجه به پروفیلی که در دهانه اپنیک قرار گرفته است، بتوان فریم مناسبی انتخاب کرد.

به طور کلی می توان گفت تمامی انواع دریچه چهارگوش و دریچه گرد قابلیت استفاده برای تامین هوای تازه را دارد، که با نظر کارفرما و طراح و محل قرار گرفتن محصول دریچه مورد نظر انتخاب می گردد.

به این مطلب امتیاز بدهید

5 / 5. 2

اولین نفر امتیاز بدهید

امتیاز بدهید
4.8/5
نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دریچه تامین هوا”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//