دمپر حجم هوای متغیر

دمپر حجم متغیر هوا

واحد پایه ی دمپر حجم هوای متغیر یا همان VAV Box، شامل دمپر، سنسور جریان بوده و متناسب با کاربری، می توانند مجهز به تجهیزات کنترلی متفاوتی باشند. این پایانه ها با توجه به بازخوردی که از ترموستات داخل اتاق می گیرد، حجم هوای مورد نیاز فضا را تنظیم می کنند. این پایانه ها قادر هستند که هوای گرم و سرد را بطور همزمان به فضا برسانند.

 

واحد پایه ترمینال حجم هوای متغیر ، یا همان VAV باکس، شامل دمپر، سنسور جریان بوده و متناسب با کاربری، می توانند مجهز به تجهیزات کنترلی متفاوتی باشند. این پایانه ها با توجه به بازخوردی که از ترموستات داخل اتاق می گیرد، حجم هوای مورد نیاز فضا را تنظیم می کنند. این پایانه ها قادر هستند که هوای گرم و سرد را بطور همزمان به فضا برسانند. در شرایطی که اینگونه پایانه ها برای کنترل هوای گرم و سرد استفاده می شوند، باید از ترموستات دوکاره و سنسور سنجش دمای هوا در ورودی و همچنین کنترل های تغییر سیستم از سرمایش به گرمایش بالعکس استفاده شود. معمولا دمپر حجم متغیر هوا در فضاهای داخلی ساختمانهایی که بار سرمایشی ثابتی داشته و به گرمایش نیازی ندارند، بکار گرفته میشود.

این محصول یکی از انواع دمپر صنعتی محسوب میشود که شرکت پخش نیرو طراحی و تولید میکند.

دمپر حجم متغیر هوا

سیستم های VAV گزینه ی مناسبی برای بهینه سازی مصرف انرژی در فضاهای ساختمان هستند. همچنین برای تغذیه هوای معین و ترکیب مناسب رطوبت و هوا نیز مناسبند. دمپر های VAV که به معنی حجم هوای متغیر هستند به منظور متغیر بودن پیوسته هوای محیط استفاده می شوند. بدیهی است که با تغییر کردن هوا و دمای اتاق و همچنین رطوبت و دی اکسید کربن تولید شده توسط افراد، هوای اتاق دائما درحال تغییر است و نیاز به جریان متناوب دارد. این کار به وسیله ی سنسور co2 که شاخص خوبی در کیفیت هوا ایجاد میکند، صورت می گیرد.

از نظر سیستم گرمایشی اتاق مثل تابش نور و اشعه خورشید و سایر موارد گرما زا این دمپرها مناسب است که هوای گرم را تعویض نماید. دمپر vav این سیستم گرمایش و سرمایش محیط را تعویض و کنترل میکند که با قرار گیری فن با دور متغیر و کاهش در قدرت فن می شود که در انرژی و هزینه صرفه جویی می شود و اقتصادی است. با باز و بسته شدن دمپر VAV و کنترل جریان هوا و دمای مناسبی در اتاق قابل کنترل می شود.

شرکت پخش نیرو سپهر مهار تولید کننده انواع دمپر هوا برای کاربردهای مختلف میباشد.

انواع دمپر حجم هوای متغیر (VAV Box)

دسته بندی سیستم های دمپر vav به دو بخش است:

دمپرهای VAV وابسته به فشار

در این سیستم ها بر روی دمپر هوای ورودی به داخل هر فضا،یک عدد دمپر موتور قرار گرفته که با در نظر گرفتن دمای اتاق و هوای دریافت شده از ترموستات اتاق،میزان بسته شدن دمپر را کنترل می کند. میزان فشار ساکن وارده بر داکت تحت تاثیر باز و بسته شدن هر دمپر است و مسلماً میزان هوای عبوری نیز تغییر می کند. پس نتیجه گیری می شود که این متد وابسته به فشار ساکن داخل داکت است.

دمپرهای VAV مستقل از فشار

دمپر حجم متغیر مستقل از فشار و نحوه ی کارکرد آن در این روش به این شکل است که هر ناحیه یک باکس vav دارد که به کانال های توزیع کننده هوا متصل است. این باکس می تواند حجم هوای وارده به فضا را با توجه به حجم هوای عبوری تنظیم کند و این دو رابطه مستقیم و متقابل با یکدیگر دارند.

دمای هوای خروجی آن بر یک مقدار معین و کنترل شده است. این مقدار معین ثابت نیست و توسط کنترل نظارت بهینه شده یا ست پوینت آن تنظیم می گردد. در این سیستم به دلیل حجم هوای ورودی به فضا بار سرمایشی بر اساس فرمان دریافت شده از واحد تغییر می کند.همان طور که حجم هوای متغیر تزریق شده به اتاق باید تنظیم شود،حجم هوای خروجی نیز باید بررسی و تنظیم گردد. نکته قابل توجه این است که در سیستم مستقل از فشار، میزان باز و بسته بودن دمپر ها ملاک نیست.

چکیده ای از مقایسه ی دمپر cav و vav

  • دمپر cav بر اساس دمای تغییر یافته با هوای ثابت کارکرد دارد ولی دمپر vav در دمای ثابت و حجم هوای متغیر کار می کند. در سیستم cav  تجهیزات کلی آن با حداکثر ظرفیت کار می کند در صورتی که در vav اساس تجهیزات،نیز کاری است.
  • از نظر استهلاک، دمپر vav به نسبت cav کمتر است.
  • از منظر آلودگی صوتی یا نویز داشتن،سیستم vav کمتر و بهتر است و همچنین کنترل دمایی بهینه تری دارد.
  • کنترل رطوبت در دمپر cav امکان ندارد ولی در vav بلا مانع است.
  • میزان مصرف انرژی نیز در دمپر cav بیشتر است.به طور کلی دمپر vav مناسب تر،پرکاربرد تر و بهینه تر است.

برای آشنایی بیشتر با این تجهیزات حتما مقاله دمپر چیست را مطالعه نمایید.

کاربرد های دمپر vav

ادارات و مجتمع های تجاری و مسکونی و آزمایشگاهی و فضاهای کلین روم برای کنترل میزان حجم هوا و فشار اتاق یا کانال مربوطه، دقت کنترل بالا، برای سرعت هوای بین ۲ الی ۱۰ متر بر ثانیه نیز مناسب است.

مزایای دمپرهای حجم هوا متغیر

از مزایای VAV باکس میتوان به ایجاد صدا و نویز کمتر، کاهش قابل توجه مصرف انرژی فن، قابلیت کنترل دما و رطوبت، کم شدن استهلاک تجهیزات مرتبط مثل فن و کمپرسور اشاره کرد.

اجزای تشکیل دهنده ی دمپر vav

این دمپر از بخش های مستطیلی و دایره ای طراحی شده است که در بخش مستطیلی شکل بدنه از جنس ورق فولاد گالوانیزه است و ساختار پره ها آلومینیومی مدل ایرفولی مخالف با پراب های از جنس AL با اندازه گیری اختلاف فشار در دو طرف فلنچ به صورت + است. سیستم انتقال نیروی آن به جهت حرکت پره هاست که مدل تک پره در گرد وچند پره در مستطیل است.شفت آن نیز از جنس فولاد گالوانیزه است.

در دمپر دایره ای vav بدنه ی آن نیز همانند مستطیلی شکل از جنس ورق فولاد گالوانیزه است و پره آن نیز از همین جنس است که به صورت تک پره ای می باشد. پراب های آن برای اندازه گیری فشار دارای پلاستیک هوابند است که در دوطرف دمپر بدون فلنچ و همچنین امکان نصب فلنچ در دو طرف، وجود دارد. شفت آن نیز از متریال فولاد گالوانیزه است.

به طور کلی می توان گفت محدودیتی در جنس این دمپرها نیست ومی شود تماما گالوانیزه و یا استیل ویا آلومنیوم ساخته شود.

اجزای کنترل کننده ی VAV Box

  • با استفاده از برنامه ی نرافزاری PC-Tool برای  تست هایی همانند: عملکرد سیستم کنترل کننده ی جریان هوا،کنترل  یونیورسال که از سنسور اختلاف فشار مجزا تشکیل شده، کنترل مجزا و اکچویتور مجزا برای کاربردهای خاص
  • کنترل گر فشرده یا کامپکت که از یک  سنسور اندازه گیری اختلاف فشار تشکیل شده و کنترل و اکچویتور به صورت یک جا می باشد.

قیمت دمپر vav

قیمت دمپر حجم متغیر هوا یا همان VAV Box تابع عواملی همچون ظرفیت هوادهی آن، آپشن ها و تکنولوژی های بکار رفته در آن ، جنس صفحات و نوع پره ها، قیمت روز ورق، موتور های الکتریکی که شرکت پخش نیرو با توجه به کیفیت محصول همیشه مارک بلیمو را پیشنهاد می کند مرتبط است. همچنین قیمت بروز ورق های گالوانیزه نیز بر قیمت آن موثر است.

VAV باکس

به این مطلب امتیاز بدهید

4.9 / 5. 16

اولین نفر امتیاز بدهید

امتیاز بدهید
4.8/5
دسته بندی: , نوع محصول:
نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دمپر حجم هوای متغیر”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//