دمپر پروانه ای

دمپر پروانه ای

از دمپر پروانه ای برای تنظیم مقدار هوای عبوری از دریچه های گرد استفاده میشود. با توجه به نحوه باز شدن پره های این نوع دمپر، توزیع هوا از دریچه تقریبا متقارن باقی می ماند.

 

از دمپر پروانه ای برای تنظیم مقدار هوای عبوری از دریچه های گرد استفاده میشود. با توجه به نحوه باز شدن پره های این نوع دمپر، توزیع هوا از دریچه تقریبا متقارن باقی می ماند. این محصول جزو دسته بندی دمپر کانال هوا قرار میگیرد که توسط شرکت پخش نیرو طراحی و تولید میشود.

در واقع شکل باله های این نوع دمپر در هنگام باز بودن و شباهت این شکل با بال های پروانه موجب نامگذاری این محصول بعنوان دمپر پروانه ای شده است. این باله ها بوسیله یک محور افقی روی استوانه ی دمپر قرار میگیرند و به شکل لولایی قابل تنظیم هستند.

دمپر پروانه ای

 

کاربرد دمپر پروانه ای

دمپر پروانه‌ ای نوعی از دمپر پشت دریچه ای محسوب میشود و همراه با انواع دریچه‌های گرد شامل دریچه گرد تخت و برجسته سقفی، دریچه مشبک، جت‌ نازل و جت دیفیوزر بکار گرفته میشود. وظیفه آن نیز تنظیم حجم هوای خروجی یا ورودی به دریچه میباشد. علاوه بر این گاهی اوقات ممکن است به علت کمبود جا در کانال‌های انتقال هوا و پلنیوم‌ باکس، در خروجی یا ورودی‌ گردی که روی کانال تعبیه شده است برای تنظیم حجم هوا از این تجهیز به صورت مستقل و بدون دریچه استفاده شود.

کاربرد دمپر پروانه ای گرد

ویژگی های دمپرهای پروانه ای گرد

دمپر پروانه ای عموما از ورق گالوانیزه ساخته میشود و ضخامت این ورق نیز به قطر دمپر بستگی دارد. در واقع با افزایش قطر دمپر، ضخامت ورق نیز بیشتر میشود. همچنین امکان ساخت با آلومینیوم و ورق آهن نیز وجود دارد.

با توجه به قرارگیری این تجهیز در پشت دریچه گرد و عدم دسترسی مستقیم به آن، برای دسترسی باید در ساختار انواع دریچه های گرد یک سوراخ به قطر نیم سانتی متر تعبیه شود تا بتوان بوسیله ابزاری مانند پیچ گوشتی از بیرون میزان باز یا بسته بودن دمپر را تنظیم کرد. باز و بسته شدنِ باله ها بوسیله اهرمهای دوگانه برنجی که با کارکرد پیچ محور مرکزی عمل می کند انجام می گیرد. همچنین اتصال اهرمی و یکپارچه ی برنجی که از دو طرف به باله ها متصل است باعث می شود این باله ها بصورت همزمان باز یا بسته یا نیمه باز شوند.

برای اطلاعات کاملتر و جزئیات بیشتر در مورد دمپرها پیشنهاد میکنیم مقاله دمپر چیست را مطالعه کنید.

ویژگی های دمپر پروانه ای

از ویژگیهای مهم دمپرهای پروانه ای این است که هنگام بسته شدن باله ها، بصورت کامل مسیر عبور هوا مسدود شده و هیچگونه نشتی هوا از پشت آن به داخل محیط اتفاق نمی افتد. این مدل دمپر را در در هر اندازه و قطری می توان تولید کرد و هیچگونه محدودیتی در ساخت آن در ابعاد مختلف وجود ندارد.

دو باله بودن دمپر پروانه ای باعث توازن در میزان ریزش هوا در محیط بواسطه استفاده از آن می شود. وزن مناسب از جمله مزایای این محصول می باشد که حمل و نصب آن را بسیار ساده تر میکند.

به علت وجود اتصالات کوچک مثل لولای ریلی و مهره پرچ و پیچ در ساختار دمپر پروانه ای رنگ آمیزی و ارائه پوشش نهایی متفاوت ممکن است در عملکرد آن اختلال ایجاد کند، اما در هر صورت امکان ارائه پوشش نهایی مثل رنگ پودری کوره‌ای الکترواستاتیک وجود دارد.

این محصول یکی از انواع دمپر دستی محسوب میشود که توسط شرکت پخش نیرو سپهر مهار تولید و عرضه میشود.

نصب دمپر پروانه ای

عمق دمپرها حدود هفت سانتی‌متر می باشد و هنگام باز بودن باله ها حدودا به اندازه نصف قطر آن فضا در پشت دمپر اشغال می‌شود. دمپر پروانه ای معمولا روی دریچه ها پرچ می‌شوند و به صورت یکپارچه همراه با دریچه ارائه می‌شوند. همچنین می‌توان دریچه‌ را به صورت جداگانه روی سقف یا دیوار با چسب یا فنر هالوژنی ثابت کرد و سپس کانال گرد قابل انعطاف (کانال خرطومی یا فلکسیبل) را با بست کمربندی روی قسمت دمپر نصب کرد.

به این مطلب امتیاز بدهید

5 / 5. 1

اولین نفر امتیاز بدهید

امتیاز بدهید
4.8/5
دسته بندی: نوع محصول: ,
نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دمپر پروانه ای”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//