جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی یا همان Fire Box با انواع مختلف و متنوع با نصب شدن در ساختمان های مسکونی و تجاری و اداری و صنعتی، برای ایجاد امنیت بیشتر در هنگام آتش سوزی استفاده میشود. با کمک محتویات داخل آن مانند کپسول و قرقره ی شیلنگ و…بتوان به سرعت آتش را مهار کرد. شرکت پخش نیرو سپهر مهار تولید کننده انواع باکس آتش نشانی در ابعاد و اندازه های مختلف میباشد.

جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی با نام دیگر فایر باکس (Fire Box) یکی از تجهیزات ایمنی است که  طبق قانون، نصب آن در مکان هایی که احتمال بروز آتش سوزی وجود دارد، ضروری می باشد. در جعبه ی آتش نشانی لوازم و تجهیزات لازم برای مقابله با آتش سوزی مانند کپسول و قرقره ی شیلنگ آتش نشانی و سایر وسایل اولیه امدادی نصب می گردد تا در صورت بروز حادثه در محل، بتوان به سرعت از آن ها برای مهار کردن آتش و کاهش خسارات احتمالی از آتش سوزی استفاده کرد.

جعبه آتش نشانی

ویژگی‌‌ جعبه آتش نشانی

جعبه (f) آتش نشانی و محتویات داخل آن در هنگام بروز آتش سوزی در ساختمان ها  ومکان های تجاری واداری و….جز حیاتی ترین و مهم ترین امکانات برای مقابله با آتش می باشند. با توجه به اینکه حریق و آتش سوزی در طول تاریخ از مواردی بوده که سلامت و امنیت بشر را تهدید کرده است، امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه ی تجهیزات آتش نشانی و همچنین لزوم استفاده از آن ها برای تامین امنیت و جلوگیری از آسیب های ناشی از آتش سوزی در ساختمان ها و مکان های مختلف، استفاده از تجهیزاتی مثل جعبه ی آتش نشانی و کپسول آتش نشانی بر همه ی افراد و محیط ها واجب است و استفاده از جعبه های آتش نشانی به عنوان یکی از پارامتر های مهم در طراحی و ساخت ساختمان ها و بناهای مختلف، ضروری می باشد.

مشخصات جعبه آتش نشانی

انواع جعبه آتش نشانی

جعبه ی آتش نشانی را با توجه به موارد زیادی می توان دسته بندی کرد که این دسته بندی ها عبارتند از:

  1. فایر باکس دیواری که شامل جعبه های آتش نشانی توکار و روکار است.
  2. فایر باکس محوطه ای (پایه دار و ایستاده).

دسته بندی جعبه های آتش نشانی بر اساس کاربرد آن ها

دسته ی اول جعبه های نگهدارنده کپسول آتش نشانی هستند.
دسته ی دوم جعبه های آتش نشانی مجهز شده به قرقره ی شیلنگ آتش نشانی است که این دسته بندی به نوع شیلنگ استفاده شده در آن بستگی دارد و به دو نوع جعبه آتش نشانی (firebox) و جعبه آتش نشانی (hose reel) تقسیم می شوند.

انواع باکس آتش نشانی

جنس ساخت باکس آتش نشانی

جعبه های آتش نشانی شامل متریال های استیل، فایبر گلاس و آهن … می باشد.
جعبه آتش نشانی بر اساس شکل ظاهری به سه دسته زیر تقسیم بندی میشوند.

  • جعبه های تک درب
  • جعبه های آتش نشانی دو قلو
  • باکس آتش نشانی دو طبقه.

شرکت پخش نیرو سپهر مهار همچنین تولید کننده انواع دریچه بازدید تاسیسات در ابعاد متنوع میباشد.

قیمت جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی قیمت های متنوعی را دارا می باشد، که بر اساس کیفیت ساخت و طراحی آن ، ضخامت ورق های بدنه، یراق آلات استفاده شده در ساخت باکس آتش نشانی، کیفیت قرقره ها و تجهیزات نصب شده در جعبه و… قیمت گذاری  می‌ گردد. همچنین نوع و وزن کپسول انتخابی، جنس شیلنگ و هوز ریل و … متفاوت خواهد بود که در قیمت آن دخیل است.
علاوه بر این مسائل، قیمت ارز به جهت تاثیرگذاری بر قیمت مواد اولیه علاوه بر تاثیر مستقیم بر قیمت نهایی جعبه آتش نشانی، در کیفیت، زیبایی، کارایی و دوام محصول تاثیر خواهد داشت.

قیمت جعبه آتش نشانی

ابعاد استاندارد جعبه های آتش نشانی

ساخت جعبه های آتش نشانی در ابعاد و اندازه های مختلفی انجام می شود که برخی از آن ها در این جا ذکر شده است:

  1. طول: 100 سانتی متر، عرض: 85 سانتی متر، عمق:18 سانتی متر
  2. طول: 85 سانتی متر، عرض: 80 سانتی متر، عمق:18 سانتی متر
  3. طول: 85 سانتی متر، عرض: 60 سانتی متر، عمق:18 سانتی متر
  4. طول: 70 سانتی متر، عرض: 85 سانتیمتر، عمق:18 سانتی متر
  5. طول: 60 سانتی متر، عرض: 50 سانتی متر، عمق:18 سانتی متر
  6. طول: 65 سانتی متر، عرض: 55 سانتی متر، عمق:18 سانتی متر
  7. طول: 70 سانتی متر، عرض: 60 سانتی متر، عمق:18 سانتی متر

نحوه ی نصب فایر باکس

در نصب جعبه آتش نشانی باید به این نکته توجه کرد که جعبه در جایی نصب شود که هم در دسترس همه ی افراد باشد و هم دور از دسترس کودکان باشد که مشکل ساز نشود. قسمت پایینی باکس آتش نشانی باید 110 سانتیمتر از سطح زمین فاصله داشته باشد .

شبکه بندی جعبه آتش نشانی

  • شبکه تر:
    سیستم تر جعبه آتش نشانی به طور مستقیم به لوله ی آب شهری متصل است و با باز کردن شیر نازل آب نیز باز می شود. این سیستم همه ی قسمت های ساختمان شامل  زیرزمین تا پشت بام را در بر می گیرد و به دلیل اینکه این سیستم به آب وصل است، به آن شبکه ی تر میگویند.
  • شبکه ی خشک:
    سیستم خشک به آب شهری متصل نیست و در صورت نیاز،آب موجود در تانکر ماشین های آتش نشانی را استفاده می کند و به همین دلیل این سیستم نزدیک درب های ورودی و در پایین ترین طبقه نصب می گردد تا در هنگام نیاز به سهولت کامل به تانکر ماشین های آتش نشانی وصل شود و از آب آن استفاده کند و چون این سیستم به آب وصل نیست به آن سیستم خشک گفته می شود.

به این مطلب امتیاز بدهید

5 / 5. 1

اولین نفر امتیاز بدهید

امتیاز بدهید
4.8/5
نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “جعبه آتش نشانی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//