دریچه مشبک

دریچه شطرنجی

دریچه مشبک هوا، با نام عامیانه دریچه لانه زنبوری، معمولا جهت برگشت هوا مورد استفاده قرار می گیرد. فریم این نوع دریچه ها با قاب 3.5، 4 و 5 سانتی متر قابل ساخت در نوع آلومینیومی را دارد. برای جنس فلزی محدودیتی در فریم ندارد و قابل تغییر می باشد.

دریچه های مشبک عموما بر روی کانال های تخلیه هوا و در مواردی بر روی کانال های برگشت هوا مورد استفاده قرار میگیرند. به این دریچه ها دریچه شطرنجی نیز میگویند و در دو مدل گرد و چهارگوش تولید می گردد. امکان استفاده هر دو مدل در داخل تایل آرمسترانگ نیز وجود دارد.

دریچه های مشبک یا همان دریچه های شطرنجی یا لانه زنبوری در انواع صفر درجه و ۴۵ درجه و 90 درجه تولید می‌شود. در این دریچه‌ها با زاویه پره صفر درجه سطح مفید دریچه بیش از نوع 45 درجه و میزان افت فشار کمتر از نوع 45 درجه می‌باشد. در مدل‌های 45 درجه به دلیل زاویه دار بودن پره، دید به داخل کانال کمتر از نوع صفر درجه بوده و همچنین امکان آرایش های مختلف پره‌ها جهت جهت‌دهی جریان هوا وجود دارد. این دریچه‌ قابلیت نصب انواع دمپر پشت دریچه‌ای (موازی و متقابل) و تبدیل پشت دریچه‌ای در صورت نیاز مشتری دارد.

دریچه مشبک

این دریچه تنظیم هوا یکی از انواع دریچه سقفی محسوب میشود که توسط شرکت پخش نیرو طراحی و تولید میشود.

لانه های زنبوری این دریچه ها معمولا ۱*۱ سانتی متر می باشد ولی در بعضی از پروژه ها ابعاد لانه زنبوری ها 2 سانتی متر از جنس آلومینیومی قابل ساخت می باشد. قابل ذکر است در نوع فلزی محدودیتی در ساخت نیست. دریچه های شطرنجی بصورت یک طرفه، دو طرفه، سه طرفه و چهار طرفه قابل ساخت می باشد. در این دریچه می توان از دمپر پشت دریچه ای قاشقی و سوئیچ مخفی و ولومی و چرخ دنده ای استفاده کرد.

کاربرد دریچه مشبک

دریچه های زنبوری جهت هوای رفت و برگشت در ساختمان های مسکونی پروژه های تجاری و اداری و پالایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دریچه ها با توجه به شکل ظاهری به دریچه های مشبک یا سبد تخم مرغی نامبرده می شوند.

به طور کلی می توان گفت دریچه های مشبک در تهویه یکی از کاربردی ترین دریچه ها است. البته باید دقت داشت در انتخاب این دریچه در هوای برگشت یکی از از ضعف های بزرگ این دریچه است. دلیل آن این است که بعد از مدتی چهارخانه های داخلی پر از گرد و خاک میشود که تنها راه حل برای تمیز کردن این محصول باز کردن آن و شستشو به وسیله کارواش می باشد.

البته این کار برای پروژه های بزرگ اصلاً قابل تعریف نیست و متاسفانه شما نمای نامناسبی از این دریچه بعد از مدت زمان کوتاهی می‌بینید. شرکت پخش نیروی سپهر مهار پیشنهاد می‌کند دریچه زنبوری برای هوای رفت مورد استفاده قرار گیرد.

دریچه زنبوری چهارگوش

قیمت دریچه مشبک

قیمت دریچه مشبک مانند تمام محصولات مشابه به ضخامت ورق، جنس ورق، ابعاد کار، رنگ و تعداد سفارش بستگی دارد. رنگ این نوع دریچه ها معمولا سفید ۹۰۱۶ الکترو استاتیک می باشد ولی شرکت پخش نیرو سپهر مهار این امکان را فراهم کرده است تا با سفارش مشتری رنگ هم قابل تغییر باشد. در نهایت قیمت دریچه زنبوری به تعداد سفارش، ابعاد، قیمت روز مواد اولیه و … بستگی خواهد داشت.

قیمت دریچه مشبک

 

انواع دریچه های مشبک

دریچه های مشبک، یا همان دریچه سبد تخم مرغی، در شکلهای گرد و چهار گوش و در مدلهای یک تا چهار طرفه قابل طراحی و ساخت است.

دریچه مشبک گرد

دریچه گرد مشبک با جنس آلومینیومی، همانطور که از نامش مشخص است دارای ساختار شبکه ای است. این دریچه برای هوای رفت و هوای برگشت مناسب است. اما با در نظر گرفتن ساختار آن مانع مستقیمی در مسیر عبور جریان هوا وجود ندارد و به همین خاطر از دریچه های گرد مشبک برای برگشت هوا استفاده می گردد.

اگر از دریچه های گرد مشبک برای دهش هوا استفاده گردد، همانند استفاده از دریچه جت نازل می باشد‌ که یکی از تفاوت های بارز آنها نوع ساختار و همچنین شکل ظاهری آن است. از نظر قیمتی هم تفاوت آن ها احساس می شود و قیمت دریچه های جت نازل بیشتر از دریچه گرد مشبک می باشد. همچنین یاد آور می شویم دریچه های جت نازل برای پرتاب بلند هوا استفاده می شود ولی دریچه های زنبوری این قابلیت را ندارند.

دریچه گرد مشبک

کاربرد دریچه گرد مشبک

این محصول یکی از انواع دریچه های سقفی پرکاربرد است و برای مخلوط کردن هوای موجود در محیط مد نظر و هوایی که به فضا وارد می شود میتوان از آن بهره برد. کاربرد دیگر این دریچه جابه جا کردن هوای تولید شده در انواع سیستم های تهویه مطبوع است. همچنین امکان کنترل سرعت جریان هوا در محیط و یا مسدود کردن جریان هوا توسط دریچه های گرد مشبک قابل استفاده می باشد.

با استفاده از دریچه های شطرنجی گرد می توان در هر جهت مد نظر و دلخواه هوا را به محیط منتقل و تزریق کرد. این دریچه ها یکی از پرفروش ترین و کاربردی ترین انواع دریچه گرد محسوب می شود و مورد توجه خاص مشتریان قرار گرفته است.

از طریق این مدل از دریچه های گرد در سیستم تهویه مطبوع، جریان هوای تولیدی و راندمان این نوع از سیستم ها افزایش پیدا می کند. بنابراین این عمل سبب افزایش طول عمر سیستم می گردد. معمولا در فضاهایی با ارتفاع زیاد، برای دهش هوا از این دریچه ها استفاده می شود تا هوای خروجی با فشار و نیروی بیشتری به محیط هدایت شود.

ابعاد و رنگ دریچه گرد شطرنجی

این دریچه در قطرهای ۱۰-۱۲/۵-۱۵-۲۰-۲۵-۳۰-۳۵-۴۰-۴۵-۵۰-۵۵ و ۶۰ سانتی متر به طور استاندارد تولید می شود. سطح این دریچه مانند انواع دیگر دریچه های گرد آلومینیومی، با رنگ کوره ای مرغوب الکترواستاتیک ۹۰۱۶ سفید در انواع مختلف، پوشش دهی می شود. البته این امکان وجود دارد تا رنگ این دریچه ها به دلخواه مشتری بسته به فضای مورد نظر تغییر داشته باشد.

کاربرد دریچه گرد مشبک

عملکرد دریچه های گرد مشبک

دریچه های مشبک گرد را به دو روش اصلی می توان استفاده کرد:

اولین مورد دهش با بیشترین دانسیته یا چگالی هوا و یا به عبارت دیگر منتشر کردن انتقال هوای ورودی در انشعابات ورودی سیستم های تهویه مطبوع می باشد. همچنین برگشتن هوای خروجی در انشعابات قسمت برگشت هوا با ماکسیمم مقدار و حجم هوای خروجی است.

همانطور که از قبل گفته شد، بیشترین کاربرد دریچه های گرد شطرنجی، در مسیر برگشت هوا و تخلیه هوا است. اما از این مدل دریچه در تمامی فضاها می توان استفاده نمود و محدودیت استفاده از آن در محیط ها بلا مانع است.

نکته دیگر این است که در فضاهایی که تنها به صورت تک کاربری و عملکرد مستقل و تک است، برای هوای رفت می توان از این دریچه ها استفاده نمود. اما در باقی سیستم های دو یا چند عملکردی، معمولا در قسمت برگشت و تخلیه هوا میتوان از این مدل دریچه سقفی استفاده کرد.

بیشترین کارایی و کاربرد دریچه های گرد مشبک در محیط هایی می باشد که به طول بلند پرتاب هوا و کاهش افت فشار جریان هوا نیازمند هستند. به دلیل اینکه در هنگام برخورد با جریان هوا بیشترین مقدار شدت جریان در هوای خروجی را که تولید میکند، دارای سطح پایینی از اصطکاک می باشد.

ساخت و نصب دریچه های گرد لانه زنبوری

جنس این دریچه‌ها می تواند از پلاستیک یا آلومینیوم باشد که آلومینیوم کاربرد بیشتری در ساخت دارد. همچنین به‌ دلیل ظاهری شیک و دکوراتیو بودن نظرات زیادی را به‌ سوی خود جذب کرده است. دریچه لانه زنبوری گرد در استخرها یا سرویس‌های بهداشتی، بهترین گزینه برای نصب است.

طریقه نصب این دریچه ها تا اندازه قطر ۳۰ سانتی متر و توسط فنر می باشد. همچنین نصب تمامی سایز ها به وسیله پیچ انجام می گردد. فریم یا قاب دریچه مشبک گرد در سایزهای کمتر از ۲۰‌سانتی متر به صورت تک پله، و در سایزهای بیشتر از ۲۰ سانت به طور دو پله، طراحی می شود. این موضوع به دلیل متناسب بودن و هماهنگی قطر هر دریچه با قاب است تا ساختار و شکل ظاهری فریم به شکل نا هماهنگ و غیر متناسب ظاهر نشود.

پره های دریچه گرد مشبک به شکل موازی کنار هم قرار گرفته و به کمک آن هوای خروجی را کنترل می کند. به همین دلیل پره ها به شکل عمودی و افقی ساخته می شود. در بعضی از موارد پره های دریچه به صورت ثابت و با زاویه ۴۵ و یا صفر درجه طراحی می شود. در این حالت از ساخت، هوادهی به روش یک طرفه و چهار طرفه انجام می گردد و حتی امکان انتقال هوا به شکل مدور و چرخشی نیز امکان پذیر است.

کاربرد دریچه گرد زنبوری

مزیت و محل استفاده از دریچه مشبک گرد

از مزیت های دریچه های گرد شطرنجی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سر و صدای کم و کاهش آلودگی صوتی
  2. گردش هوای عالی و متناسب
  3. قابلیت نصب روی دیوار و سقف معمولی و کاذب
  4. ظاهری مدرن و زیبا و قابلیت هارمونی و هماهنگی با تجهیزات ساختمانی دیگر
  5. قابلیت نصب ددر محیط‌هایی مانند: سالن‌های ورزشی ،هتل ها و منازل مسکونی
  6. قیمت ارزان ، جنس و مدل‌های دارای تنوع
  7. قابل ساخت طبق نظر و سفارش مشتریان.
  8. نصب آسان و امکان استفاده برای هوای رفت، برگشت و تهویه هو

۱. دریچه مشبک صاف یا ۹۰ درجه

فریم دریچه مشبک هوا را میتوان آلومینیومی و فلزی تولید و عرضه نمود. در مدل آلومینیومی قاب دریچه های مشبک صاف یا 90 درجه را می توان دو و نیم سانت و سه و نیم سانت و ۵ سانت و ۱۰ سانت تولید نمود. همچنین قاب دریچه زنبوری 90 درجه با ضخامت نه دهم تا یک و چهار دهم قابل تولید می باشد.

چهارخانه های داخل دریچه زنبوری یک سانتی متر و با ورق ۸۰ تا یک ساخته می شود. این دریچه محصول هم در هوای برگشت و هم در هوای رفت مورد استفاده قرار می گیرد. دریچه زنبوری قابلیت این را دارد که با دمپر ترکیب شود و جریان هوا با دمپر قابل کنترل گردد. دمپر مورد استفاده می تواند از انواع دمپر های موازی سوئیچ مخفی چرخ دنده ای و قاشقی باشد.

مبنای محاسبه ابعاد دریچه شطرنجی ابعاد داخل به داخل کانال جنس پروفیل ضخامت پروفیل و ضخامت ورقهای مشبک داخل زنبوری می باشد.

رنگ دریچه های مشبک در حالت معمول سفید ۹۰۱۶ در نظر گرفته می شود البته در مکان هایی که سقف به صورت نمایان کار میشود رنگ دریچه ها معمولاً مشکی ۹۰۰۵ می باشد. البته این امکان توسط شرکت پخش نیرو به وجود آمده است که رنگ محصول بنا به درخواست مشتری قابل تغییر باشد.

قیمت دریچه مشبک

 

 

دریچه مشبک ۲ طرفه، 3 طرفه و 4 طرفه

با توجه به فضای موجود در پروژه در بعضی از مواقع نیاز است که هدایت جریان هوا به چند قسمت باشد. لذا با توجه به اینکه دریچه های مشبک قابلیت هدایت هوا را به صورت رفت و برگشت دارد می توان از دریچه های زنبوری دو طرفه یا سه طرفه و یا چهار طرفه استفاده نمود. با استفاده از این نوع دریچه ها این امکان به وجود می آید تا انتقال هوا به سمت های مورد نیاز تامین گردد.

جنس پروفیل دریچه های مشبک چند جهته می‌تواند آلومینیوم و یا آهنی و یا گالوانیزه باشد. البته باید دقت نمود با توجه به شرایط آب و هوایی متریال اولیه تهیه گردد. به علت اینکه جنس آلومینیوم مقاومت بیشتری در هوای رطوبتی دارد و جنس گالوانیزه و آهن در مناطق رطوبتی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

انواع دریچه مشبک هوا

پروفیل قاب این نوع دریچه ها از 2.5 ، 3، 5، 10 سانتی متری برای آلومینیوم با ضخامت های مختلف امکان پذیر می باشد. برای تولید قاب این دریچه از نوع آهن یا گالوانیزه هیچ محدودیتی وجود ندارد. ورق دریچه مشبک نیز از ورق ۸۰ تا ۱ میل قابل تولید و عرضه می باشد. مبنای قیمت دهی در دریچه های زنبوری اندازه داخلی کانال یا فلنج می باشد که با توجه به ابعاد فلنج نوع قاب انتخاب می گردد.

دریچه های لانه زنبوری می توانند با باکس های پشت دریچه و یا دمپرهای پشت دریچه ای ترکیب و تولید گردد. ورق باکس پشت دریچه می تواند از ورق ۵۰ گالوانیزه به بالا نسبت به ابعاد کار تولید و عرضه گردد. برای دمپر پشت این دریچه نیز میتوان از دمپرهای موازی یا دمپرهای چرخ دنده‌ای و یا دمپر های قاشقی استفاده نمود. البته باید در نظر گرفت برای دمپرهای موازی داخل کانال باید حداقل ۱۰ سانتی متر فضا پشت دریچه داشته باشد.

مشخصات فنی دریچه های مشبک

مشخصات فنی دریچه مشبک زنبوری

رنگ آمیزی دریچه های لانه زنبوری

برای انواع دریچه مشبک رنگ مورد نظر سفید ۹۰۱۶ در نظر گرفته می شود. البته این بدان معنی نیست که محدودیتی برای رنگ های مختلف برای این دریچه است. طبق رال رنگ دریچه قابل تغییر می باشد.

عملیات رنگ کاری روی دریچه زنبوری بدین صورت میباشد که قبل از رنگ محصول توسط چربی گیر تمیز شده و سپس پس با آب تمیز چربی زدایی می شود. در مرحله بعد دریچه ها داخل کوره جهت خشک شدن و پاک شدن احتمالی چربی ها گذاشته می شوند. بعد از این که قطعه آماده رنگ کاری شد توسط رنگ الکترواستاتیک کوره ای قطعه رنگ کاری شده و در دمای ۲۰۰ درجه رنگ قطعه پخته می شود. ضخامت رنگ بر روی قطعه برای رنگ های ساده بین ۶۰ تا ۸۰ میکرون و رنگ های چرمی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میکرون می باشد. در انتها محصول نهایی بسته بندی شده و آماده ارسال برای مشتری می باشد.

یکی از معایب دریچه های سبد تخم مرغی این است که مخصوصا در زمانی که به عنوان دریچه برگشت مورد استفاده قرار می گیرند، بعد از مدتی پرزهای سیاه رنگی در دهانه چهارخانه های دریچه ایجاد می گردد که همین امر باعث می شود دریچه نمای زیبایی نداشته باشد.

به این مطلب امتیاز بدهید

5 / 5. 3

اولین نفر امتیاز بدهید

امتیاز بدهید
4.8/5
نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دریچه مشبک”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//