کلاهک اچ دودکش

کلاهک اچ دودکش

به طور کلی کلاهک اچ برای جلوگیری از تاثیرات مخرب بادهای شدید و ورود آلاینده ها و حرارت به داخل استفاده میشود. دودکش های اچ مکش بالایی دارند که از هرگونه عملکرد معکوس ممانعت می کند. همچنین به دلیل تناسب بین مکش دود و آلاینده ها از طریق این کلاهک، افت انرژی حرارتی نیز کاهش پیدا خواهد کرد. کلاهک دودکش اچ دارای استانداردهای زیادی است که در انواع ضخامت ها آماده نصب بر روی پشت بام ها می باشد.

کلاهک اچ دودکش قدیمی ترین کلاهک هایی به شمار می رود که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد و کاربری های زیادی نیز دارد. به دلیل اینکه شکل ظاهری آن شبیه به حرف H در زبان انگلیسی است، این نام برای کلاهک برگزیده شده است.

دلیل اینکه کلاهک دودکش اچ از گذشته تا امروز بسیار مورد استقبال قرار گرفته خصوصیاتی است که این کلاهک دارا می باشد و از منظر اصول مهندسی، استاندارهایی که یک کلاهک باید از آن برخوردار باشد را شامل می شود.

یک کلاهک دودکش مناسب، از نظر جلوگیری از اتلاف انرژی مورد توجه است و اگر از کلاهک های نامناسب استفاده شود، هوای گرم زیادی از فضا خارج می شود و این عمل باعث بالا رفتن مصرف سوخت می گردد. همچنین ممکن است با وزش باد، خارج شدن آلاینده ها توسط دودکش های نامناسب انجام نشود و سلامت افراد حاضر در محیط را تهدید می کند.

ویژگی های کلاهک اچ دودکش

  1. دارای استانداردهای زیادی است و خروج آلاینده ها و دودها را از محیط به بهترین شکل فراهم می کند.
  2. کلاهک های اچ که از آهن سیاه ساخته می شوند، برای پوشاندن رایزرهای تاسیساتی مناسب هستند.
  3. مقاومت خوب و بالایی در برابر انواع شرایط محیطی دارند.
  4. از ورود برف و باران به داخل دودکش ممانعت می کند.
  5. به دلیل شکل خاص و طراحی منحصر به فرد،دود به داخل دودکش برگشت داده نمی شود.
  6. پرندگان نیز نمی توانند بر روی این کلاهک لانه بسازند.
  7. زمانی که در اطراف کلاهک دودکش اچ باد می وزد و باد از خروج دود از بالای دودکش جلوگیری می کند، این آلاینده ها از قسمت خروجی های پایینی به بیرون منتقل می شوند؛ در نتیجه راندمان بالایی دارند.
  8. این کلاهک پیش ساخته می باشد و قطعات آن به هم متصل است و به دلیل اینکه قطعات متحرک و مکانیکی را دارا نیست، هرگز خراب نمی شود و به صرفه است.
  9. دارای نصب آسان است و در کمترین زمان انجام می شود.

همچنین با توجه به انواع  سایز بخاری ها و یا نصب آن برای بخاری یا پکیج ها دارای انواع مختلفی است که شامل:

  • کلاهک اچ سایز ۱۰ برای بخاری
  • کلاهک اچ سایز ۱۵ برای بخاری
  • کلاهک دودکش اچ سایز ۶ برای پکیج

انواع کلاهک اچ

انواع کلاهک اچ و ضخامت آن

کلاهک اچ از نظر ساختار به دو صورت گرد و چهارگوش تقسیم می شود. کلاهک چهارگوش نیز می تواند از ورق های گالوانیزه، سیاه، روغنی و همچنین ورق رنگی و یا استیل عرضه شود. ضخامت کلاهک های اچ چهارگوش شامل: ۰/۴ ، ۰/۵ ، ۰/۶ ، ۰/۷ ، ۰/۸ ، ۰/۹ ، ۱ ، ۱/۲۵، ۱/۵ ، ۲ ، ۳ ، ۴ و ۵ میلی متر ، طبق سفارش مشتری طراحی می شود. دودکش Hدر مدل چهارگوش، در ضخامت های ۱ و ۰/۵ میلی متر  به بالا به حالت جوشی تولید می شود.

از دیگر محصولات مشابه در همین زمینه میتوان به کلاهک دودکش ژاپنی، کلاهک دودکش آلمانی و کلاهک دودکش گردان اشاره کرد که توسط شرکت پخش نیرو سپهر مهار تولید و عرضه میشود.

 

جنس و رنگ کلاهک اچ دودکش

جنس این کلاهک از ورق گالوانیزه، ورق روغنی و یا سیاه است.همچنین از استیل نیز می توان برای ساخت این کلاهک استفاده نمود. اگر از جنس گالوانیزه برای ساخت این کلاهک استفاده گردد، نیازی به رنگ آمیزی آن نمی باشد. اما در جنس ورق های سیاه و یا روغنی، باید از رنگ های کوره ای الکترواستاتیک برای رنگ کردن این کلاهک ها،بهره برد که این عمل برای جلوگیری از زنگ زدگی و اکسیداسیون سطح کلاهک صورت می گیرد. البته برای ضخامت های بالا می توان از گالوانیزه گرم نیز برای مقاومت در برابر زنگ زدگی استفاده کرد.

کاربرد دودکش اچ

طریقه ساخت دودکش اچ

هنگام ساخت کلاهک H دودکش، باید به زوایایی نظیر دو بال کلاهک دقت کرد. این زوایا از دیدگاه ممانعت در برابر نفوذ باران و برف به داخل دودکش اهمیت دارند. ویژگی‌ متریال ورقی که کلاهک توسط آن طراحی می شود، باید دارای استحکام، سختی و ماندگاری بالایی باشد و بتواند در شرایط مختلف محیطی مانند رطوبت زیاد، نور آفتاب، دمای محیط،اکسیداسیون و.‌‌.. مقاومت کند.

نصب کلاهک H

کلاهک های اچ به صورت عمودی طراحی و ساخته می شوند.زیرا اگر این کلاهک به صورت افقی نصب شود،امکان این که دود خارج شده از کلاهک دوباره به داخل دودکش باز گردد،زیاد است و این روند سلامت افراد داخل محیط را به خطر می اندازد.همچنین ارتفاع قابل قبول برای نصب این کلاهک، ۶۰ سانتی متر بالاتر از سطح پشت بام می باشد.

قیمت کلاهک اچ دودکش

قیمت کلاهک اچ با توجه به جنس ورق های مختلف متفاوت است و آیتم هایی مانند ضخامت و ابعاد نیز در آن دخیل می باشد. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش شرکت پخش نیروی سپهر مهار تماس حاصل فرمایید.

قیمت دودکش اچ

به این مطلب امتیاز بدهید

5 / 5. 15

اولین نفر امتیاز بدهید

امتیاز بدهید
4.8/5
دسته بندی:
نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کلاهک اچ دودکش”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//