کلاهک دودکش شومینه

کلاهک دودکش شومینه

کلاهک های دودکش شومینه نقش مهم و اساسی را در خارج نمودن گازهای سمی و دود تولید شده از جهت شومینه دارند و خطرات استفاده از وسایل گرمایشی را چندین درجه کاهش می دهند. کلاهک شومینه در انواع متنوعی طراحی می شوند که هر کدام از مدل های آن با توجه به موقعیت های مکانی و جغرافیایی ساختمان و سایز شومینه، تعبیه می شود‌.

کلاهک دودکش شومینه در بخش دهانه‌ خروجی دودکش های شومینه، موتورخانه‌ ها و در قسمت پایانی لوله‌ های ونت در پشت بام ساختمان ها به کار می رود. از جمله کاربردهای مهم کلاهک  شومینه تخلیه دود و دی اکسیدکربن که از شومینه منتشر شده است، می باشد.

کلاهک دودکش شومینه

کاربرد کلاهک شومینه

کلاهک شومینه در بخش دهانه‌ های خروجی دودکش شومینه های صنعتی و خانگی نصب می شود. همچنین با توجه به ساختار موازی و گریلی پره‌ های این کلاهک که به شکل پره Z است، امکان نفوذ مواردی شامل گرد و غبار، ریزگرد، آلاینده ها، ذرات میکرونی، آب باران و برف و … به درون ساختار کلاهک از بین می رود. این ساختار به صورت خودکار مسیر نفوذ آب را از قسمت بیرون به داخل مسدود می کند و دیگر نیازی به استفاده از چسب و مواد دیگر به منظور آببندی نمی باشد.

کاربرد دیگر آن جلوگیری از تجمع خروجی تمام لوله های ونت توسط داخل پایه کلاهک است که ظاهری زیبا و مناسب را در پشت بام ایجاد می کند. کلاهک دودکش شومینه در تمامی سقف ها، از جمله سقف های مسطح معمولی و سقف های شیب دار کاربرد دارد و به راحتی نصب می شوند.

از دیگر محصولات مشابه در همین زمینه میتوان به کلاهک دودکش ژاپنی، کلاهک دودکش آلمانی و کلاهک اچ اشاره کرد که توسط شرکت پخش نیرو سپهر مهار تولید و عرضه میشود.

کاربرد کلاهک دودکش شومینه

ساختار کلاهک دودکش شومینه

ساختار این نوع از کلاهک دودکش از دو بخش اصلی و مهم که شامل پایه و گریل های خروجی  هوا میباشد تشکیل شده است. کلاهک شومینه توسط انواع ورق های روغنی و گالوانیزه، با ضخامت های متنوع طراحی می شود.

معمولاً این کلاهک از ورق یک میلی متری روغنی با پوشش رنگ کوره‌ای پودری الکترو استاتیک ساخته می شود؛ زیرا در این گونه از دودکش ها حرارت لوله بالا است و برای عدم استهلاک زودرس آن از رنگ کوره ای نسوز و ورق ضخیم استفاده می شود. در عین حال مانعی برای ساخت آن در انواع ضخامت و ابعاد کلاهک وجود ندارد و درخواست مشتری اولویت است. ارتفاع استاندارد برای پایه کلاهک شومینه ۳۰ سانتی متر است و تعداد پره‌ ها یا گریل های این کلاهک، چهار پره می باشد که در اندازه های مختلف نیز قابل سفارش است.

سقف کلاهک دودکش شومینه به اشکال مختلفی از جمله یک شیب، دو شیب و هلالی ساخته می شود. در بخش پایینی این کلاهک، لبه‌ ای به اندازه سه سانتی متر به سمت بیرون و یا به داخل طراحی می شود که نشیمن مد نظر کلاهک شومینه را در این ناحیه نصب می کنند. فاصله استاندارد پره‌ های کلاهک شومینه از یکدیگر به میزان ۵ سانتی متر است.

ساختار کلاهک شومینه

اگر فاصله پره‌های کلاهک شومینه از میزان استاندارد آن کمتر باشد، امکان تخلیه شدن و خروج هوا با اختلال مواجه می شود یا به عبارتی کلاهک را خفه میکند. بنابراین رعایت فاصله‌ های استاندارد این پره‌ ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ارتفاع پایه کلاهک دودکش شومینه نیز به درصد میزان هوای خروجی از کلاهک وابسته است و مسلماً هر چقدر  فشار و درصد هوای خروجی بیشتر باشد، ارتفاع پایه نیز باید بیشتر شود تا میزان هوای لوله‌ های دودکش بتواند تخلیه هوا را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

تعداد پره‌های کلاهک دودکش شومینه بر اساس فشار خروجی دود و یا آلاینده ها از لوله‌های دودکش است. همچنین این کلاهک به دو صورت صورت چهارگوش و گرد با پره‌ های گرد قابلیت ساخت و طراحی دارد. از این کلاهک ها برای تامین هوای آزاد و تازه‌ اتاقک دستگاه‌ های هواساز نیز بهره گیری می شود. کلاهک شومینه بر روی بام ها، دیوار و حتی نمای ساختمان قابل نصب است. محاسبه‌ کردن ارتفاع پایه و تعداد پره‌ های این کلاهک از مهمترین عوامل موثر در افزایش راندمان آن در تخلیه نمودن دود و موارد دیگر می باشد.

انواع کلاهک دودکش شومینه

اگر کلاهک دودکش شومینه از چهار وجه‌ آزاد تشکیل شده باشد و مانعی در ساختار آن شامل دیوار یا دیگر موارد نباشد، آن را به صورت چهار طرف گریلی طراحی می کنند. اگر در اطراف این کلاهک، یک یا دو طرف دیوار داشته باشد، کلاهک شومینه به شکل دو یا سه طرفه ساخته می شود. معمولاً این کلاهک به شکل چهارگوش و گونیا عرضه می شود؛ اما در صورتی که نشیمن گاه و یا قسمت زیرکار ناگونیا یا به عبارتی قناس باشد، باید توسط الگو و زوایای چهارضلعی، محل زیر کار کلاهک را مطابق شابلون مربوطه طراحی کرد.

  1. کلاهک شومینه‌ یک طرفه
  2. کلاهک شومینه دو طرفه
  3. کلاهک شومینه سه طرفه
  4. کلاهک شومینه چهارطرفه
  5. کلاهک شومینه چند وجهی
  6. کلاهک شومینه قناس یا فارسی بُر
  7. کلاهک شومینه L شکل
  8. کلاهک شومینه گرد
  9. کلاهک شومینه سرتخت

کاربرد کلاهک دودکش شومینه

قیمت کلاهک دودکش شومینه

قیمت کلاهک دودکش شومینه با توجه به انواع مختلف آن متغیر است که با پیچیده شدن ساختار آن قیمت آن نیز افزایش می یابد. به طور کلی می توان گفت که برای ساخت این کلاهک هم متریال مهم است، و هم نفر ساعت کاری که با توجه به ساختار خاص این کلاهک وقت گذاشته می شود. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت پخش نیرو سپهر مهار تماس بگیرید.

مزایای کلاهک دودکش شومینه

  1. خارج نمودن گازهای سمی و کشنده به طور صحیح
  2. افزایش راندمان کاری و تهویه ی مناسب برای سیستم های گرمازا
  3. ممانعت از ورود آب باران و برف و سایر حیوانات و پرندگان به داخل دودکش
  4. سازگاری آن با انواع مختلف شرایط محیطی
  5. کمک به افزایش زیبایی نمای ساختمان
  6. تنوع بالا در طراحی و ساخت آن
  7. نصب آسان

نصب کلاهک شومینه

روش نصب کلاهک شومینه به صورت پیچ-رولپلاک است که با روش پیچ کردن لبه‌ سه سانتی متری کلاهک به محل نشیمن نصب می شود. اگر ابعاد این محصول معمولی باشد و از ورق های با ضخامت یک میلی متر و کمتر طراحی شود،برای اتصال نقاط اجزای آن از روش اتصال نقطه جوش استفاده می شود.ولی اگر ابعاد این کلاهک بزرگ تر از حد ذکر شده باشد،روش اتصال جوش جوشکاری در نظر گرفته می شود.

نصب کلاهک شومینه

به این مطلب امتیاز بدهید

5 / 5. 14

اولین نفر امتیاز بدهید

امتیاز بدهید
4.8/5
دسته بندی:
نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کلاهک دودکش شومینه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//