کلاهک دودکش ژاپنی

کلاهک دودکش ژاپنی

کلاهک دودکش ژاپنی، یکی از کاربردی ترین انواع کلاهک های شومینه و دودکش می باشد که به دلیل طراحی منحصر به فرد، مورد توجه خاص معماران ساختمانی و مشتریان قرار می گیرد. این کلاهک با توجه به ساختار و طراحی، نصب ساده ای دارد و با اکثر محیط ها سازگار است. علاوه بر این گزینه مناسبی برای گرفتن تأییدیه از سازمان اداره ی گاز و نظام مهندسی می باشد. کلاهک های ژاپنی با طراحی دقیق از ورود حشرات و ذرات به داخل دودکش جلوگیری می کند. البته باید دقت داشت فاصله بین پره ها از نکات مهم در این محصول می باشد .

کلاهک ژاپنی با نام دیگر کلاهک کلبه ای به منظور تخلیه هوا، دود و دیگر آلاینده ها و ذرات بر روی پشت بام ها و همچنین روی دیوار ها نصب می شود. این مدل از کلاهک ها به دلیل وجود پره در محیط اطراف خود به کلاهک پره ای هم شناخته می شود.

کلاهک های دودکش طرح ژاپنی از شیک ترین‌ نوع کلاهک پشت بام میباشد که با داشتن ظاهری مدرن مورد توجه قرار میگیرد. علاوه بر این به دلیل ساختار آن و امکان تخلیه شدن آسان هوا و دود از میان گریل های آن بسیار کاربردی میباشد. همچنین نوع مشابه این محصول به کلاهک پره ای گرد معروف است و با مقطع پایه و پره های گرد مشابه با کلاهک ژاپنی ساخته می شود.

کلاهک ژاپنی

کاربردهای کلاهک دودکش ژاپنی

از بخش های مهم ساختمان که تأثیر فراوانی در تهویه هوا دارد، دودکش است. دودکش ها دارای انواع متنوع و بخش های متفاوتی هستند که در دهانه خروجی آن ها کلاهک دودکش نصب میگردد. کلاهک ها نیز با توجه به نوع دودکش، وسیله گرما زا، کاربرد و محل نصب شده، دارای انواع مختلفی هستند که از کاربردی ترین و شیک ترین آن ها کلاهک دودکش ژاپنی است.

از کاربردهای اصلی و مهم این کلاهک می توان به کاربرد آن در بخش دهانه خروجی لوله دودکش موتورخانه ها در بام اشاره کرد. با در نظر گرفتن میزان مشعل دیگ موتور خانه ها که از طریق هوای آزاد به عنوان اکسیژن سوخت و با تخلیه دود و همچنین با محاسبات دقیق اندازه پایه کلاهک ژاپنی و تعداد گریل های به کار رفته در این کلاهک می توان آن را در کاربردهای مختلف طراحی کرد. از کاربرد های دیگر آن استفاده و نصب بر روی دهانه لوله ها و داکت های دودکش خانگی و هودهای صنعتی می باشد.

کلاهک دودکش ژاپنی برای تخلیه گاز دی اکسید کربن که از سوختن گاز انواع بخاری های گازی تولید می شود مناسب است و در تخلیه شدن دود شومینه و بخاری ها نیز می تواند کمک بسزایی کند.
یکی دیگر از کاربرد های آن پوشاندن لوله های ونت در بام است. زیرا ساختار آن نامناسب می باشد و می توان لوله های ونت در پشت بام که در کنار هم چیده شده اند را در یک جا جمع کرد و از طریق کلاهک ژاپنی، تمام لوله های ونت را پوشش داد که از معرض دید خارج شوند و علاوه بر ظاهر زیبای پشت بام باعث صرفه جویی نیز می شود.

این کلاهک در انواع سقف ها شامل سقف های مسطح و سقف های شیب دار به مقدار قابل توجه و فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله دیگر کاربرد های کلاهک پره ای امکان نصب آن بر روی دیوار و نمای ساختمان می باشد و در محیط هایی که دارای ذرات ریز و گرد و غبار است، باعث پاکسازی آن محیط می شود. همچنین استفاده از آن برای تامین نمودن هوای تازه اتاقک دستگاه های هواساز مناسب است.

از دیگر محصولات مشابه در همین زمینه میتوان به کلاهک دودکش شومینه، کلاهک بادی و کلاهک اچ دودکش اشاره کرد که توسط شرکت پخش نیرو سپهر مهار تولید و عرضه میشود.

 

کاربرد کلاهک دودکش ژاپنی

ساختار کلاهک ژاپنی

ارتفاع استاندارد و معقول برای ساخت کلاهک دودکش ژاپنی در هر گونه از ابعاد، به میزان ۵۵ تا ۶۰ سانتی متر متغیر می باشد؛ که با درخواست خریداران و صلاحدید کارفرمایان قابلیت کاهش و افزایش ابعاد دارد. تعداد پره های آن معمولا ۴ عدد است اما با در نظر گرفتن سفارش تعداد پره های آن قابل افزایش است.

ضخامت ورق این کلاهک بنا به ابعاد آن متغیر است، اما معمولا از ورق یک میلی متر استفاده می شود اما می تواند از ۸۰ میلی متر تا ۲ میلی متر  نیز تغییر کند. اگر ضخامت ورق آن، یک و یا کمتر از یک میلی متر باشد، برای متصل کردن قطعات آن از طریق نقطه جوش و برای ضخامت های بالاتر از حدود ذکر شده، از اتصال جوشکاری استفاده می شود. اگر کلاهک ژاپنی بر روی سطح افقی دارای قابلیت نشیمن باشد، در لبه پایینی پایه آن در هنگام تولید و طراحی یک لبه سه سانتی ایجاد می شود که با ایجاد جای پیچ بر روی این لبه، آن را در مکان مد نظر ثابت میکنند.

اما نوع دیگر آن بدون لبه است که اگر قرار باشد کلاهک دودکش ژاپنی، مقطع چهارگوش را پوشش دهد، لبه قسمت پایینی آن بدون لبه طراحی می شود. اما از داخل در بخش چند سانتی متری پایه کلاهک ، یک نوار L مانند یا به اصطلاح نبشی چرخانده می شود. به این صورت زمانی که پایه آن روی مقطع چهارگوش را می پوشاند، با گیر کردن نبشی آن روی سطح چهارگوش، کلاهک ژاپنی ترمز کرده و ثابت می ماند و در همین وضعیت نصب می گردد. همچنین تاج کلاهک پره ای به یک شیب، دو شیب مسطح و دو شیب قوس دار تقسیم بندی و طراحی می شود.

جنس و رنگ کلاهک دودکش کلبه ای

این کلاهک از انواع ورق ها شامل: روغنی، گالوانیزه، سیاه و استیل قابل ساخت است. در صورت ساخت این محصول از ورق های روغنی، سیاه و گالوانیزه، برای جلوگیری از احتمال اکسیداسیون، خوردگی و زنگ زدگی و استهلاک زودرس، بر روی سطح از پوشش رنگ کوره ای الکترواستاتیک استفاده می گردد.

باید دقت داشت چون کلاهک ژاپنی در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد حتما باید نوع رنگ اپوکسی باشد تا در برابر اشعه یو وی آفتاب و رطوبت مقاومت داشته باشد. اگر در انتخاب نوع رنگ دقت نگردد بعد از مدت زمان کوتاهی رنگ از روی کار بلند می شود و چهره زشتی بر روی بام شما مشاهده می کنید.

قیمت کلاهک دودکش ژاپنی

متریال اصلی و مهم کلاهک دودکش ژاپنی فلزاتی مانند: گالوانیزه، آلومینیوم و ورق های  روغنی سیاه و در موارد خاص و به ندرت استیل است که هر کدام از این مواد قیمت متغیری دارند و باید به صورت روزانه استعلام شود که قیمت نرخ دلار نیز در آن دخیل است. از موارد مهم دیگر که در قیمت کلاهک کلبه ای موثر است ضخامت ورق و ابعاد دهانه خروجی و ارتفاع کلاهک را می توان نام برد.

قیمت کلاهک پره ای

بررسی پره های کلاهک دودکش ژاپنی

پره های گریلی کلاهک دودکش ژاپنی به شکل پره های Z شکل و موازی و منتظم، طراحی و خم کاری می شوند. بعداز نصب و ثابت شدن روی پایه کلاهک ، این امر باعث جلوگیری از نفوذ آب باران و برف به داخل کلاهک می شود.

اگر محیط چهار وجه آن  آزاد و بدون وجود مانعی باشد، تمامی وجوه آن، یعنی هر چهار طرف به صورت پره دار طراحی می شود. در حالی که اگر تنها یک وجه از وجوه پایه کلاهک دارای مانع باشد، پره های کلاهک به شکل سه طرفه تولید می شود.

لازم به ذکر است که گاهی اوقات بر اساس موقعیت محلی که کلاهک کلبه ای بر آن نصب می شود، پایه های آن به صورت نا گونیا یا (گوشه به داخل) و یا چند وجهی طراحی و تولید می شود. فاصله میانی پره ها به صورت استاندارد طراحی می شود و اگر فاصله عمودی لایه ها افزایش یابد، ورود حشرات و پرندگان به داخل فضای کلاهک افزایش پیدا می‌کند. بنابراین با اندازه ای متناسب طراحی می شود.

انواع کلاهک دودکش ژاپنی

  1. کلاهک دودکش ژاپنی یک طرفه
  2. کلاهک کلبه ای دوطرفه
  3. کلاهک دودکش ژاپنی سه طرفه
  4. کلاهک ژاپنی چهار طرفه
  5. کلاهک دودکش گره ای گرد
  6. کلاهک ژاپنی چندوجهی
  7. کلاهک دودکش ژاپنی ال شکل
  8. کلاهک کلبه ای قناس یا فارسی بُر
  9. کلاهک دودکش ژاپنی سر تخت

بخش های اصلی کلاهک دودکش کلبه ای

کلاهک های دودکش ژاپنی با توجه به طرح ساخت، به سه قسمت اصلی و اساسی پایه، پره های گریل موازی شکل و کلاه بام تقسیم می شوند که بیرونی ترین قسمت آن، کلاه بام است و به شکل شیب دار طراحی می شود و این بخش به صورت تک شیب، هشتی و یا هلالی ساخته می شود که هر کدام کاربردهای متنوعی دارند.

قسمت بعدی آن پره های کلاهک است و این پره ها همان طور که ذکر شد، به صورت موازی با هم ساخته می شوند و وظیفه اصلی آن، خروج گازهای سمی از دودکش است. آخرین بخش این کلاهک، پایه آن است که روی لوله های دودکش تعبیه می شود که ارتفاع آن در حالت معمول ۲۵ سانتی می باشد.

مزایای کلاهک ژاپنی

  1. ایجاد ظاهری مناسب و دکوراتیو برای نمای ساختمان و پشت بام
  2. ساخت در کلیه اندازه ها و نداشتن محدودیت ابعادی
  3. مناسب برای تهویه هوا و خروج گازهای سمی و ذرات میکرونی
  4. مقاومت بالا و قابل توجه در برابر فرسایش، زنگ زدگی و خوردگی
  5. اشکال متنوع و کاربردی را دارا می باشد
  6. برای انواع سقف های شیب دار و یا مسطح مناسب است
  7. ممانعت از ورود حیوانات و حشرات، آب باران، گرد و غبار به داخل دودکش
  8. مناسب برای پوشش دهی چندین لوله ونت در کنار یکدیگر
  9. سازگاری آن با انواع متفاوت محیط ها
  10. نصب آسان
  11. افزایش راندمان کاری سیستم های حرارتی و گرمایی

به این مطلب امتیاز بدهید

5 / 5. 11

اولین نفر امتیاز بدهید

امتیاز بدهید
4.8/5
دسته بندی:
نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کلاهک دودکش ژاپنی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//