دمپر ضد انفجار

دمپر ضد انفجار

دمپر ضد انفجار در سازه های دفاعی، پناهگاه های نظامی و برای حفاظت از بخش های صنعتی در معرض انفجار، مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول به ویژه برای کاربردهای فشار پایین صنایع پالایش نفت بسیار مناسب و در مقابل خوردگی کاملا مقاوم است.

دمپر ضد انفجار از طریق مکانیزم بستن دریچه ی کانال ها، از ورود گاز های سمی و دود جلوگیری می کند. کار این دمپر جلوگیری از موج انفجار به محیط های داخلی ساختمانها برای تخریب نشدن  تجهیزات حساس و امنیت بیشتر می باشد.

دمپرهای ضد انفجار در تاسیساتی با ریسک بالای انفجار که در آنها باید از تجهیزات کنترلی به طور خاص و با دقت محافظت کرد استفاده میشود. با این کار هم جان افراد در معرض خطر قرار نمی گیرد و هم تجهیزات کنترل تا چند ساعت میتوانند عواقب بعد از انفجار را تا حد زیادی کنترل کنند. به همین صورت این تجهیزات را درون اتاق ها یا ساختمان های بتنی مسلح قرار می دهند. مسلما این اتاق ها نیاز به تهویه و جریان هوا دارند و این تجهیز این کار را انجام میدهد. در واقع اغلب کاربرد های این محصول در اتاق های باطری، کنترل و سویچینگ است.

دمپر ضد انفجار در سازه های دفاعی، پناهگاه های نظامی و برای حفاظت از بخش های صنعتی در معرض انفجار، مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات به ویژه برای کاربردهای فشار پایین صنایع پالایش نفت بسیار مناسب و در مقابل خوردگی کاملا مقاوم است. المانهای بسته شدن دریچه و دمپر از آلیاژ ضد خوردگی آلومینیومی خاصی تشکیل شده و تمام فنرها از جنس استیل ضدزنگ و بدنه این محصولات و قالب از جنس گالوانیزه گرم، ساخته شده است. این محصول یکی از انواع دمپر صنعتی محسوب میشود که توسط شرکت پخش نیرو طراحی و ساخته میشود.

دمپر ضد انفجار چیست؟

در تاسیسات حساس که با ریسک بالای انفجار روبرو هستند می‌بایست از تجهیزات کنترلی یا قسمت های اداری واقع در زون های پر خطر را به طور ویژه محافظت کرد، چرا که این قسمت ها هم جان افراد را محافظت میکنند، و هم در مدار قرار داشتن تجهیزات کنترل تا چند ساعت بعد انفجار میتواند عواقب بد انفجار رخ داده را تا حد زیادی کم نماید. به همین دلیل این تجهیزات و مکان ها را درون اتاق ها یا ساختمانهای بتنی مسلح قرار میدهند ولی این اتاق ها نیز نیاز به تهویه و جریان هوا خواهند داشت. در این زمان است که دمپر ضد انفجار مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربرد دمپر ضد انفجار

این نوع دمپر بر سر راه عبور هوا در ورودی یا خروجی مکانهایی که به این تاسیسات قرار دارند جای گرفته و هنگامی که انفجاری رخ میدهد موج انفجار مخرب که میخواهد از این ورودی ها وارد مکان های مورد نظر گردد، پره های دمپر با فشار این موج در کسری از ثانیه بسته شده و راه موج را سد میکند. به این ترتیب از خسارات احتمالی از راه های خروجی و ورودی هوا جلوگیری می‌کند. دمپرهای ضد انفجار بسته به ابعاد اوپنینگ ها از ورق هایی با ضخامت بالا ساخته میشوند که حداقل آن برای فریم ها و پره ها در ابعاد ۳۰×۳۰ سانت ۳ میلیمتر میباشد، که خود آن هم با شبکه های فلزی تقویت میشوند.

در هنگام بروز انفجار، مهمترین مسئله مهار کردن موج انفجار است. زیرا اگر موج انفجار از طریق کانال های هوا به بخش های مختلف انتقال پیدا کند آثار مخرب و جبران ناپذیری را به بار می آورد. دمپر ضد انفجار به دلیل طراحی خاص و منحصر به فرد، توانایی مقابله با موج انفجار و شعله های آتش را دارد و مانع از انتشار آتش و موج انفجار به بخش ها و نقاط دیگر می شود. متاسفانه در توضیحات همکاران ما در برخی شرکت های تولید کننده این محصول به اشتباه آمده است که در اثر سوختن آتش، گاز های سمی و دود ایجاد می شود که برای پرسنل در محل آتش سوزی بسیار مضر و خطرناک است و امکان خفگی را افزایش می دهد.

پیشنهاد میکنیم محصول مرتبط و با کاربردهای بسیار مشابه یعنی دریچه ضد انفجار را نیز بررسی نمایید.

کاربردهای دمپر ضد انفجار

دمپر ضد انفجار در ساختمان ها و اتاق هایی که در آن تجهیزات حیاتی یا اپراتور دارند و در مکان هایی که احتمال وقوع انفجار رو به افزایش است، مثل پتروشیمی ها، مخزن های ذخیره سوخت و انبار مهمات استفاده می شود. به طور مثال اتاقی که حاوی تجهیزات الکترونیکی-کنترلی گرانقیمت است، دیواره ها و درب آن مطابق استاندارد تعیین شده از مصالح ضد انفجار ساخته شده است که در مقابل موج انفجار مقاوم باشند. تنها راه ورود موج انفجار از راه کانال تهویه هواست که لازم است با نصب و تعبیه دمپر ضد انفجار راه را برای ورود موج انفجار مسدود کرد.

در واقع این دمپر ها در مواقعی که هیچ رویداد خاصی اتفاق نیفتاده، عملکرد آن این است که پره ها بصورت کاملا باز قرار دارند. تنها در زمان انفجار بمب یا هر نوع انفجار دیگر که موج شدیدی داشته باشد پره های آن به سرعت بسته می شوند. با اصابت هر وسیله ای به سمت کانال که با شدتی مانند انفجار اتفاق بیوفتد، پره ها با شدت بسته می گردد. این شکستن منجر به مسدود شدن و بستن تیغه ها می شود و عملکردی تا حدودی شبیه به دمپر آتش دارد. اما با این تفاوت که تیغه ها و پره ها در دمپر ضد انفجار بسیار محکم تر هستند. به این دلیل که بتوانند در برابر موج انفجار مهیب مقاومت کنند و مانع هرگونه حوادث جبران ناپذیر شوند. اما فایر دمپرها که در ساختمان های چند طبقه و برج ها که چند طبقه پارکینگ دارند اگر از این محصول استفاده نشود، آتش و دود از کانال های هوا در هر طبقه به راحتی عبور می کند و موجب از بین رفتن ساختمان و ساکنان آن می شود.

کاربرد دمپر ضدانفجار

 

مزایا و قابلیت های دمپر ضد انفجار

  • دمپر ضد انفجار دارای ساختار ایمن به دلیل وجود گریل های ایمنی در هر دو طرف
  • قابلیت عملکرد با اختلاف فشار 1 بار در دوطرف و جلوگیری از نفوذ موج انفجار به داخل
  • به دلیل وجود گریل های ایمن در هر دو طرف ساختاری ایمن پدید آورده است.
  • امکان ریست یا بازگردانی به حالت دستی برای اطمینان بیشتر از شرایط ایمن.پ
  • عملکرد آن با اختلاف فشار 1 و 2 بار در دو طرف
  • ساختار مطمئن و ایمن و بسیار محکم در برابر انفجار
  • ضخامت قاب و پره 5 میلی متر (از جنس استیل) و به صورت channel است.
  • پره ها و یاتاقان های به کار رفته در این تجهیزات از جنس مقاومت به خوردگی مناسب برای محیط های صنعتی و offshore است.

موارد مصرف دمپرهای ضد انفجار

  • نصب در ساختمان های ضد انفجار برای جلوگیری از نفوذ امواج انفجار به داخل
  • امکان Manual Reset برا ی اطمینان از شرایط ایمن هنگام راه اندازی مجدد
  • استفاده در ساختمان های: Control Room ،Battery Room، Switching Room و سایر ساختمان های ایمن

بخش های تشکیل دهنده دمپر ضد انفجار

این دمپر شامل چند بخش اصلی می باشد:

  • دمپر های ضد انفجار از جنس گالوانیزه یا استیل ضد زنگ ویا آهن که بعد از عملیات جوش کاری آبکاری گرم استفاده می شوند.
  • بدنه ی آن به صورت کاملا جوشی و با ورق ضخامت 5  میلی متر به بالا است.
  • پره ها،شفت ها و یاتاقان های آن از جنس استیل ضد زنگ است.پ
  • مکانیزم فنربندی آن قابل تنظیم است.
  • شبکه بندی یا گریتینگ به صورت شطرنجی جهت انتقال یکنواخت موج.

اجزای دمپر ضد انفجار

مراحل ساخت دمپرهای ضد انفجار

همان طور که ذکر شد دمپر ضد انفجار از جنس گالوانیزه گرم ساخته شده و در ورودی یا خروجی مکان هایی که لاین تاسیسات قرار دارند، بر سر راه آن ها نصب می شود. دمپر های ضد انفجار از نوعی تیغه استفاده می کنند که با کشش یک فنر باز نگه داشته می شوند. زمانی که فشار بر مقاومت غلبه کند، تیغه به طور خودکار بسته می شود. مدل های مختلف با فشارهای 1 بار یا پایین تر در مقدار محافظت وجود دارد. سرعت مکانیزم بسته شدن دمپر بسیار مهم و حائز اهمیت است و در ساخت آن باید از فنر های با کیفیت استفاده شود که قادر به تحمل فشار انفجار را داشته باشد و این عمل به صورت اتومات صورت می پذیرد. جنس ساخت این دمپرها استیل، آهن با آبکاری گرم گالوانیزه میباشد.

مراحل ساخت دمپر ضد انفجار به صورت خلاصه در مراحل زیر انجام میشود.

  1. آیتم مورد نظر یعنی میزان ضخامت آهن و بدنه بر اساس کارشناسان و تست های آزمایشگاهی تنظیم می شود.
  2. انجام برش به صورت لیزری بر طبق نقشه و ابعاد توسط توسط کارشناسان.
  3. خمکاری با پرس هیدرولیک
  4. مونتاژ و جوشکاری co2 بدنه
  5. سرهمبندی تمامی تجهیزات مثل: بوش یاتاقان، شفت و…
  6. تست کردن عملکرد و کیفیت محصول
  7. نقاطی که بعد از آبکاری گرم جوشکاری می گردد با اسپری زینک ریچ مجدد رنگ آمیزی می گردد.

فراموش نکنید که شرکت پخش نیرو سپهر مهار انواع دمپر هوا را طراحی و تولید میکند.

قیمت دمپر ضد انفجار

قیمت دمپرهای ضد انفجار به صورت بروز و بسته به قیمت ورق و ابعاد داخل به داخل کانال ورودی یا خروجی و اسپک درخواستی مشتری ارائه می شود. برای مشاوره رایگان حتما با کارشناسان شرکت پخش نیرو سپهر مهار تماس بگیرید تا شما را برای بهترین انتخاب راهنمایی کنند.

مشخصات فنی دمپرهای ضد انفجار

مشخصات فنی دمپر ضد انفجار

 

به این مطلب امتیاز بدهید

5 / 5. 5

اولین نفر امتیاز بدهید

امتیاز بدهید
4.8/5
دسته بندی: ,
نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دمپر ضد انفجار”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//